Wednesday, June 18, 2014

DOA ARWAH UNTUK BAPA

Pemberian yang paling berharga dan ditunggu-tunggu dari anak-anak oleh roh arwah ibu bapa yang telah pulang ke rahmatullah adalah doa yang berterusan daripada mereka. Oleh kerana itu, jangan sesekali meninggalkan doa dan sedekahkan kepada mereka berdua.

Doa seorang anak soleh kepada arwah bapanya adalah amalan yang dapat membantu dan boleh menjadi penyambung pahala mereka di alam barzakh.

Berikut adalah doa untuk arwah bapa. Dibaca dan diamalkan selalu oleh mereka yang bapanya telah meninggal dunia sebagai amalan harian terutama pada setiap kali selepas solat 5 waktu :



Tidak akan terputus kebahagiaan dan rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa ikhlas terhadap kedua orang tuanya setiap hari. Lakukanlah segala yang terbaik untuk mereka yang telah menjaga, memelihara dan mendidik kita dengan penuh kasih sayang sejak dari kecil.

Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah ﷺ bersabda:

إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ: إِلَّا مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ

“Apabila mati seseorang insan, maka akan terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu daripadanya yang dimanfaatkan dan anak soleh yang mendoakannya.”

(Hadis riwayat Muslim 1631, Nasai 3651, dan yang lainnya.)

.

Al-Fatihah buat ibu/bapa yang telah meninggal dunia, semoga roh mereka ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh. Amin…..

.

.

والله أعلم بالصواب

Wallahu A’lam Bish Shawab

(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML